Erityisherkkä äiti

upload.jpg

Heti alkuun haluan painottaa, että tämä teksti ei ole ammattilaisen kirjoittama. Sivustolla kirjoittaa erityisherkkyyden ammattilainen, Marika Rosenborg, mutta tämä teksti ja sen oivallukset ovat omiani. Haluan jakaa ne kanssanne, koska tiedän erityisherkkiä vanhempia olevan paljon ja moni kipuilee asian kanssa vanhemmuudessaan.

Kertomani oivallukset ovat auttaneet minua omalla vanhemmuuden matkallani. Koen myös, että olen itsekin saanut oivalluksia toisten erityisherkkien jakamista ajatuksista ja arjen pienistä vinkeistä. 

Tässä yhden erityisherkän äidin oivalluksia
  • Menen samalla aikaa nukkumaan lasten kanssa. Tämä on tylsää, tiedän, mutta tarvitsen laadukasta unta äärettömän paljon. Hyvien unien eteen on tehty paljon työtä ja hieman uhrauksiakin, mutta hyvä uni on minulle kaiken perusta. Esim. kahvista ja muista kofeiinipitoisista tuotteista luopumisella oli iso hinta, mutta se kannatti.
  • Puhelin pois ja televisiota maltilla. Hyvien unien vuoksi en katso televisiota illalla pitkään ja puhelimen pyrin sulkemaan illalla klo 20.00. Näiden tuijotus vaikuttaa negatiivisesti uniin. Luonnollisesti samaa kaavaa noudattavat myös lapset.
  • Lasten tunnetilat tarttuvat. Tämän ymmärtämiseen ja siltä suojautumiseen meni hetki, mutta nyt ollaan jo aika pitkällä. Kun ymmärsin, että imen lasten tunnetiloja itseeni kuin sieni, niin aloin osata myös suojautua niiltä.
  • Alkoholi ei sovi minulle. Pienikin määrä karkottaa yöunet ja saa olon ahdistuneeksi. Jo yksi lasi (12 cl) häiritsee untani, uskomatonta mutta totta! Olen jo vuosia valinnut juomakseni alkoholittomat versiot.
  • Metsä ja sen rauha tekevät hyvää. Tästä on kai tehty tutkimuksiakin, mutta about 15 minuuttia rauhallisessa metsässä kävelyä rauhoittavat ja tuntuu, että zen on taas läsnä. P.S. Tämä sama ilmiö on nähtävissä myös lapsissani.
  • Sosiaalinen media ja puhelimen rämpläys tekevät levottomaksi. Näiden rajoittaminen tekee hyvää ja on lisäksi hyvä esimerkki myös muksuille.
  • Imen itseeni muiden tunnetiloja ja tämä uuvuttaa minut. Tästä syystä valitsenkin nykyään seurani aika tarkkaan. Kannustan kaikkia olemaan itsekäs tässä asiassa!
  • Oma aika ja oma tila. Tätä tarvitsevat kaikki vanhemmat, mutta erityisherkille pienikin oma tila tai aika tekevät ihmeitä. Kun asian sisäistää, niin pienetkin hetket voimauttavat. Olen nykyään hieman itsekkäämpi tämän suhteen, mutta se on palkinnut. Osaan kertoa lapsilleni, milloin olen ja milloin taas en ole käytettävissä.
  • Kovat äänet ja hälinä vievät mehut. Pidän paljon korvatulppia esim. suuressa hälinässä tai jos meillä on paljon lapsivieraita. Niiden läpi kuulee todella hyvin, mutta ne katkaisevat juuri ne pahimmat kiljaisut ja hälinän. 
  • Ravinnolla on suuri merkitys. Tämä vanha sanonta "olet mitä syöt" tuntuu pitävän ainakin minun kohdalla paikkansa. Mitä terveellisempää ruokaa, niin sitä paremmin voin. Uskomatonta mutta totta!
  • Musiikki ja äänikirjat rauhoittavat. Äänikirjat ovat aivan mahtava keksintö! Meidän perheessä myös lapset kuuntelevat päivittäin äänikirjoja.
  • Kaikenlainen liikunta tekee hyvää. Kävely ja patikointi toimivat melkein meditaationa.
  • Lukeminen rauhoittaa. En ole ikinä ollut mikään lukutoukka, mutta huomattuani sen rahoittavan (ja illalla nukuttavan) vaikutuksen homma alkoi kiinnostaa. Perheessämme luetaan paljon myös lapsille ja rauhoittuminen on taattu.
  • Virkkaus on mahtava juttu - se rauhoittaa ihmeellisellä tavalla! Ja ei, en osaa tehdä muuta kuin pannulappuja ;)

Hanna

Lue erityisherkkien vanhemmuudesta "Erityisherkkä lapsi koulussa""Erityisherkkyys on haaste ja rikkaus" ja "Kaikki ei ole sitä, miltä tuntuu".

 Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, päätoimittaja, bloggari sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti - apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja

Blogi muualla somessa: Facebook, Instagram, Twitter