Miten palautua ruuhkavuosiarjesta?

carolyn-v-468210-unsplash.jpg

Kuuntelin tässä hetki sitten äänikirjana Kaisa Jaakkolan kirjan Palaudu ja vahvistu. Ja voi äiti, tämä kirja on aivan ihana ja superhyödyllinen! Kirja on täynnä oivalluksia, vinkkejä sekä tutkittua tietoa mm. unesta sekä muusta palautumisesta. Suosittelen lämpimästi kirjaa kaikille - ruuhkavuosilaisille ja muillekin!

Sain kirjasta paljon ajateltavaa ja mietin, että voi kun olisin saanut lukea näitä ajatuksia ja oivalluksia jo vuosia sitten. Olisiko jaksanut paremmin omien ruuhkavuosieni alkumetreillä, jos olisin ymmärtänyt tämän kaiken jo silloin? Jälkiviisaus on tietenkin aina parasta ja ajattelen, että hienoa sisäistää näitä ajatuksia edes nyt, kun ruuhkavuosiani on kuitenkin vielä vuosia jäljellä. En siteeraa tai lainaa tässä Kaisan kirjaa, vaan haluan jakaa omat oivallukseni ja pienet vinkkini ruuhkavuosiarjesta palautumiseen. Unen, ravinnon ja ruokavalion huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää ja ne tulevat palautumisvinkkien kärjessä. Vinkit näihin kannattaa lukea Kaisan kirjasta. Seuraavat vinkit ovat omiani, jotka palauttavat minua edelleen tässä ajassa.

Vinkit ruuhkavuosiarjesta palautumiseen:

Muista sinut.

Äitinä oleminen on yksi elämän suurimpia rikkauksia, mutta ajattelen, että äidin tulee silti muistaa oma itsensä ja omat juttunsa. Älä siis unohda kaikkia omia harrastuksiasi tai lempipuuhia, vaikka ruuhkavuosiarki välillä runteleekin. Omat jutut auttavat mielestäni palauttamaan yllättävän paljon.

Puhu tunteistasi ja olotilastasi.

Kukaan ei voi tietää, että tarvitset omaa aikaa ja rauhaa sekä hetken palautumista ruuhkavuosiarjestasi, jos et sano sitä ääneen. Joskus tämän ääneen toteaminen havahduttaa itsensäkin ja tämän jälkeen alkaa etsiä näille asioille aikaa ja paikkaa.

Arjen suunnittelu ja palautumiselle ajan raivaaminen.

Arjen liiallinen aikatauluttaminen ei mielestäni ole hyväksi, mutta ruuhkavuosiarjessa täytyy olla myös hieman kekseliäisyyttä raivata sitä omaa aikaa. Uskallan myös väittää, että aikaa palautumiselle täytyy myös osata ottaa ja hieman suunnitella.

 Sauna on maailman paras paikka palautumiselle.

Sauna on mielestäni yksi maailman parhaista paikoista rentoutua ja palautua, joten se on vaan pakko olla tällä listalla! Saunassa ollaan (yleensä) hiljaa ja istutaan ja keskitytään vain olemiseen - täydellinen palautusmispaikka! Itse saunon päivittäin ja viimeistään siinä vaiheessa, kun saunan kipakat löylyt tervehtivät arjen puurtajan hartoita, niim rentous laskeutuu ja palautuminen arjesta alkaa. P.S. Saunahetket lasten kanssa ovat sitten asia ihan erikseen ;)

Hanna

Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, päätoimittaja, bloggari sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti - apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja

Blogi muualla somessa: Facebook, Instagram, Twitter