5 vinkkiä lapsiperheen viikonloppuun

small 5 vinkkiä lapsiperheen viikonloppuun tukea vanhemmille.jpg

Vuosien mittaan olen laittanut merkille, että viikonloppuihin panostaminen on yksi sujuvan arjen avaintekijöitä. Muutamalla perusvinkillä viikonlopusta saa voimavaroja viikkoon eikä maanantai tunnu (ehkä) niin ylivoimaiselta. Alla omat vinkkini, jotka on kaikki opeteltu kantapään kautta.

1. Panosta hyviin yöuniin

Viikonloppujen tarkoitus lienee lepääminen ja voimavarojen kasvattaminen. Niin ihanaa kuin sitä olisikin valvoa viikonloppuisin edes hieman pidempään – tai edes sinne leffan loppuun – niin vauva- ja pikkulapsiperheessä onnistuneen viikonlopun avaimet piilevät mielestäni hyvissä yöunissa. Menemällä ajoissa nukkumaan ja heräämällä levänneenä saa päivän näyttämään aivan erilaiselta. Ihan turhaan me syytämme lapsia liian aikaisesta heräämisestä, jos itsellekin olisi tullut 10 tunnin yöunet, kun olisimme vain menneet ajoissa nukkumaan. Aina se ei (todellakaan) ole näin yksinkertaista, mutta useasti omilla valinnoillamme on merkitystä. Tiesitkö, että pienikin määrä alkoholia voi huonontaa unenlaatua? Jätä siis suosiolla ne pari lasia viiniä väliin – usko pois, nukut paljon paremmin!

2. Unohda aikataulut, mutta säilytä rytmi

Kun arki on usein täynnä pakollisia aikatauluja, niin viikonloppu ilman sovittuja tapaamisia tekee harvinaisen hyvää. Jos buukkaat viikonloputkin täyteen aikataulutettuja päiväkahveja tai puistotreffejä, niin pian huomaat juosseesi kellon perässä viikonlopunkin. Kalenteri siis tyhjäksi ja kellot laatikkoon! Uskotko, että viikonloppu tuntuu näin paljon pidemmältä? Lasten ruoka- ja unirytmin säilyttäminen viikonloppuisinkin on mielestäni järkevää, mutta kellon perässä juokseminen kannattaa lopettaa heti. 

3. Päivällinen piknikin muodossa?

Miltä kuulostaisi päivällinen olohuoneen lattialla? Tämä edullinen ja hauska idea saattaisi jopa toimia! Lapset innostuvat kaikesta hullunkurisesta, ja se sama makaronilaatikko maistuu paljon paremmalta paperilautaselta tarjoiltuna. Lattialla nautittu päivällinen antaa myös astetta vapaammat kädet tarjottavaan ruokaan. Tarjolla voi olla useita ruokia sekaisin, ja edellisen päivän tarjottavat kelpaavat kyytiin vallan mainiosti. Kylmiä ja kuumia ruokia vaan sekaisin ja viltti lattialle – kattaus on valmis! Nimi tälle uudelle ruokatyylille voisi olla vaikka ”vilttipäivällinen”, johon jokaisella olisi oma tärkeä tehtävänsä. Perheen pienimmät voivat valita paikan ja levittää viltin, kun vanhemmat kokoavat tarjottavat. Ruokailu kodinhoitohuoneen lattialla jää varmasti koko perheen lapsuusmuistoihin ;) Tämän vinkin ydin piilee siinä, että ota rennosti myös ruoan suhteen!

4. Menkää metsään

Aina ei ole hyvä sää ulkoilla, mutta usein homma on kiinni vain asianmukaisesta vaatetuksesta. Koko viikonloppua ei tarvitse viettää metsässä, mutta tunti tai pari ulkona tekee uskomattoman vaikutuksen. Tuntuu, että lapsetkin rauhoittuvat metsäretken jälkeen ja ruoka maistuu aivan eri tavalla. Oletko huomannut, että tämä sama pätee myös meihin aikuisiin?

5. Muista myös sinut

Mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että teet viikonloppuna edes kerran (mielellään useamminkin) asioita, joista saat itse voimaa. Olipa se sitten kävelyä tai kirjan lukemista, niin muista huolehtia omasta ajastasi. Helpoiten tämä onnistuu vuorottelemalla ajat puolison kanssa. Aikaa omalle lataamiselle kannattaa kysyä myös ystäviltä ja sukulaisilta. Moni mammakaverisi voisi hyvinkin tehdä vaihtokaupat! Kun panostat itseesi ja omaan hyvinvointiisi, niin panostat myös perheeseesi.

Hanna

tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, bloggari, päätoimittaja sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti - apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter