Helpotusta ruuhkavuosivanhempien nukahtamiseen

Kaupallinen yhteistyö Melarest

Tänä päivänä kuulee yhden jos toisenkin ruuhkavuosivanhemman nukkuvan huonosti. Pienten lasten vanhemmilla se taitaakin olla aika yleistä. Onko ruuhkavuosissa elävillä vanhemmilla muka muita toiveita, kuin vain saada nukkua rauhassa kunnon yöunet? No juu, tokihan niitä on muitakin, mutta moni varmaan allekirjoittaa saman: uni on jaksamisen kannalta äärimmäisen tärkeää.

Jos vanhemmat nukkuvat huonosti – syystä tai toisesta – niin arjen askareita on astetta haastavampi hoitaa. Ainakin itse voin allekirjoittaa tämän täysin! Joskus tuntuu, että äiti näyttääkin aivan erilaiselle huonosti nukutun yön jälkeen! Hyvin nukutun yön jälkeen tuntuu taas, että äidillä on jälleen supervoimat. Arjen haasteet ja kovat äänet eivät tunnu yhtään niin raskailta, kuin huonosti nukutun yön jälkeen. Vanhempi jaksaa huolehtia itsestään – ja sitä kautta myös lapsistaan – paremmin, kun uni on laadukasta ja sitä saa riittävästi.

Hyvin nukutun yön jälkeen tuntuu taas, että äidillä on jälleen supervoimat.

Olen itse aikoinani nukkunut huonosti varsin pitkän ajan, joten aihe on minulle harvinaisen tuttu. Tiedän myös miten vaikea tämä on tiedostaa ja hakea siihen apua.

Melatoniini auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa

Tiesitkö, että apteekeista on saatavilla reseptivapaata melatoniinia, joka auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa?

Melatoniini on hormoni, jota erittyy pääasiassa käpyrauhasesta, ja se osallistuu uni-valverytmin säätelyyn. Melatoniinin eritys lisääntyy pimeässä ja sillä on unettava vaikutus eli siksi se helpottaa nukahtamista. Melatoniinin vaikutus on nopea etenkin tyhjään vatsaan nautittuna.

Melarest Melatoniini -tuotteet on tarkoitettu sekä satunnaiseen että jatkuvaan käyttöön. Vahvuuksia ja makuja on erilaisia, joten niistä kannattaa etsiä itselleen se oikea tuote. Minulle melatoniini oli aikoinaan ratkaiseva tekijä uniongelmista selviämiseen.

Pidä huolta itsestäsi ja kurkkaa univinkit

Ajattelen, että hyvästä yöunesta huolehtiminen kuuluu olennaisena osana itsestä huolta pitämiseen. Lasten valvottaessa katkonaisiin yöuniin ei aina voi vaikuttaa, mutta huonosti nukkumiseen kannattaa kiinnittää ajoissa huomiota, jotta ongelma ei paisu liian suureksi. Mielestäni ennaltaehkäisy ja oireisiin ajoissa tarttuminen ovatkin äärimmäisen tärkeitä. Huonosti nukkumista on huomattavasti helpompi lähteä hoitamaan, kun sitä ei ole jatkunut pitkään.

Hyviä yöunia ja nukahtamista voi yrittää helpottaa myös muutamalla yksinkertaisella keinolla. Esimerkiksi kofeiinituotteiden ja alkoholin vähentäminen sekä unirytmistä kiinnipitäminen (myös viikonloppuisin) ovat yksinkertaisia keinoja yrittää auttaa nukahtamista. Lisää vinkkejä löytyy Melarestin sivuilta ja voit kurkata ne täältä!

Lähde: www.melarest.fi

Hanna

Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, päätoimittaja, bloggari sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti – apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja.

kaupallinen yhteistyo.png

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter