Onko uniongelmaisen pakko luopua kahvista?

small onko uniongelmaisen pakko luopua kahvista tukea vanhemmille.jpg

Kahvin terveysvaikutuksista on kirjoitettu todella paljon. Samoin sen haittavaikutuksista. En nyt suoraan sanottuna tiedä kumpi kanta on tällä hetkellä voitolla eli onko siitä elimistölle enemmän haittaa kuin hyötyä. Tutkimustietoa kahvin sisältämästä kofeiinista ja sen piristävästä vaikutuksesta löytyy kuitenkin paljon.   

Kun vuosia sitten aloin kiinnostua siitä mitä laitan suuhuni, uupumisen ja uniongelmieni vuoksi, niin tutustuin mm. Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino-kirjaan. Kirjassa törmäsin mielenkiintoiseen tietoon, jossa kerrottiin, että kahvin kofeiinin vaikutus voi tuntua jopa 14 tuntia kahvin nauttimisen jälkeen. Tämä oli minulle, kahvia yli kaiken rakastavana, melkoinen yllätys.   

Siis jopa 14 tuntia, hei terve! Jos siis juon päivällä kahvia, niin sen piristävä vaikutus saattaa hävitä kehostani vasta myöhään illalla? No mitäs siten, jos hörpin tuota ruskeaa nestettä väsymykseeni aamulla, päivällä, iltapäivällä ja vielä vähän alkuillastakin? Niin, ihmiset ovat todella erilaisia ja joihinkin kofeiini kuulemma vaikuttaa ja joihinkin taas ei. Oikeaa vastausta ei siis taida olla. Oma äitini juo esimerkiksi aamukahvin, päiväkahvin, iltakahvin, saunakahvin ja varmaan jonkun välipalakahvinkin ja häneen sillä ei tunnu olevaan minkäänlaista vaikutusta.

Mutta, joillekin ihmisille tällä on todella merkitystä ja minä olen yksi niistä. Kun huomasin tämän, niin kahvin vähentämisellä oli parantava vaikutus uniongelmiini. Tuntui, että olin elänyt kahvin kanssa ikävässä oravanpyörässä. Join sitä päivisin aika useasti ja huonosti nukuttujen öiden jälkeen vielä vähän enemmänkin. Ikävä kierre oli valmis: ei varmaan tullut uni illalla sillä määrällä piristystä.  

Uniongelmien taustalla taitaa usein olla muutakin kuin kahvi ja en todellakaan usko, että ne ratkeavat pelkän kahvin vähentämisellä. Mutta, jos sinulla on ongelmia unen kanssa ja kahvia menee päivässä useampi kuppi, niin suosittelen ainakin kokeilemaan sen vaikutuksia sinuun. En ole lääkäri tai muutenkaan terveydenalan ammattilainen, mutta minulla vaikutukset olivat selkeitä ja näkyivät todella pian.

Jos kahvi kerran piristää niin paljon, niin onko uniongelmaisen pakko luopua kahvista? Voi kamala, toivottavasti ei! Kahvin vaikutus kehoosi sinun tuleekin itse kokeilla. Minä vähensin määrän pelkkään aamukahviin ja tulokset olivat merkittäviä. Uni alkaa tulla jo kello 21 jälkeen ja kun herään aamulla noin klo 6 ilman herätyskelloa, 9 tuntia nukkuneena sekä levänneenä ja pirteänä, niin tulokset puhuvat puolestaan. Toki teen paljon muutakin hyvinvointini eteen, mutta ikävä kyllä – näin voin todellakin sanoa – kahvin juontia joudun rajoittamaan harmittavan paljon, jotta nukun hyvin.

Hanna

PS. Kannattaa myös muistaa, että monissa muissakin juomissa on kofeiinia ja esim. kolajuomilla voi olla sama piristävä vaikutus, kun kupilla kahvia. 

Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, kirjoittaja, äiti ja Väsynyt äiti – apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter