5 vinkkiä pienten koululaisten liikuttamiseen

ice-skating-235547_1280.jpg

Yksi tämän päivän haasteemme on saada lapset liikkumaan. Kouluikäiset lapset ovat supertaitavia keksimään tekosyitä ulkoilun skippaamiselle ja ruutuaika kiinnostaa usein enemmän kuin pulkkamäki, mutta sinnikäs kannattaa olla! Tässäpä minun, yhden ruuhkavuosiäidin, vinkit pienten koululaisten liikuttamiseen.

1. Esimerkin voima ja yhteinen aika.

Lasten ulkoiluun patistaminen ei ole kenestäkään kivaa, mutta esimerkin voima on valtava. Aloittakaa vaikka sillä, että lupaat itse mennä mukaan ja vietätte samalla yhteistä aikaa. Laita siis itsesi peliin ja katso mitä tapahtuu – innostamalla saa usein ihmeitä aikaan! Luistelusta voit itse saada tehot irti laittamalla hommaan saman panostuksen kuin lapsetkin. Älä siis vain värjöttele jään reunalla, vaan potkaise luistin kunnolla vauhtiin!

2. Aloittakaa yhdessä joku uusi laji.

Voisitteko porukalla miettiä mikä se voisi olla? Suunnittelu voi olla kiva alku uudelle harrastukselle ja rahan ei tarvitse näytellä suurta roolia. Luonnosta löytyy monia mahdollisuuksia ja usein tähän tarvitaan vain ulkoiluvaatteet. 

3. Ota lapsi mukaan omaan harrastukseesi.

Kuntosalille ei saa ottaa lapsia mukaan ja aikuisen oma aika on todella tärkeää, mutta voisitko joskus tehdä kuntopiirin, kahvakuulan tai pienen lenkin yhdessä lapsen kanssa? Ainakin meidän perheessä muksut matkivat vanhempia, joten tätä ilmiötä kannattaakin hyödyntää! Vedellä (tai hiekalla)  täytetty limsapullo toimii pienelle koululaiselle oivana painona ja pehmolelut voi ottaa mukaan harjoitukseen. Lenkillä lapsi voi pyöräillä ja sinä voit halutessasi hölkätä. 

4. Hiljennä arkea ja hyödyntäkää luontoa.

Voisiko yksi lasten liikuttamisen avain olla arjen hidastaminen? Jos arki on kiireinen ja kellon perässä juoksemista, niin liikkuminen voi lapsestakin tuntua ylivoimaiselle. Entä jos yhdessä hidastaisitte? Voisiko yhteinen ulkoilu maistua rauhallisen päivän jälkeen paremmin? Pelkkä luonnossa kävely tekee ihmeitä niin lapselle kuin aikuiselle.

5. Pakkaa eväät mukaan ulkoliikuntaan.

Tämä voi jo nyt tuntua hieman liialliselle suostuttelulle, mutta toimii ainakin meidän perheessä! Olen itse saanut muksut lähes joka kerta retkelle, luistelemaan tai pulkkamäkeen, kun kaakao on pakattu mukaan reppuun. Ei kai se pieni lahjominen nyt niin paha juttu ole – onhan aikuisilla salillakin monesti mukana energiapatukka tai -juoma! ;)

Hanna

Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, päätoimittaja, bloggari sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti - apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter