Chateistä apua vauvan uneen

 Photo by  Julie Johnson  on  Unsplash

Nousen varovasti hoitolapseni sängyn vierestä. Lattia narahtaa, ja hoitolapseni pää nousee pinnasängystä. Koetan jatkaa varovasti matkaani ovelle, mutta huuto alkaa. Palaan sängyn viereen, jään seisomaan ja jatkan silittelyä niiden ohjeiden mukaan, jotka olen saanut lapsen vanhemmilta. Hetken päästä alkaa tasainen tuhina, odotan vielä hetken ennen kuin siirrän varoen käteni pois lapsen pään päältä ja lähden kävelemään kohti ovea. Lattia narahtaa, jähmetyn paikalleni. Lapsi jatkaa uniaan, kävelen rauhallisesti ovelle ja varovasti huoneesta pois. Uskallan hengittää vasta oven ulkopuolella.

Tämä tapahtui vuosia sitten. Nukuttamiseen meni mielestäni aikaa suhteellisen paljon. Toki siihen vaikutti varmasti se, etten ollut lapselle se normaali nukuttaja vaan hoitaja, jota hän näki noin kerran kuussa. Vanhempien neuvoista kyllä saattoi päätellä, ettei nukuttaminen ollut aina heillekään helppoa.

Jokainen lapsi heräilee öisin. Uni ja hyvä uni ovat tärkeitä sekä lapselle että vanhemmille, koko perheelle. Unen puute vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin ja parisuhteeseen. Univaikeudet voivat mm. heikentää lapsen muistia ja oppimista sekä lisätä ärtyisyyttä ja hyperaktiivisuutta. Jos lapsen nukkumisessa on ongelmia, on tärkeää, että vanhemmat miettivät, ovatko lapsen uneen ja nukkumiseen liittyvät perusasiat kunnossa. Onko vauva terve? Eihän hänellä ole nälkä? Onko uniajat (päivä- ja yöunet) suunnilleen samaan aikaan joka päivä? Säännöllinen päivärytmi on hyvän unen tukena.

 Kuva: Tiuko Pennola

Kuva: Tiuko Pennola

Vastasyntynyt voi nukkua jopa 20 tuntia vuorokaudessa. Unen määrä vähenee nopeasti vauvan kasvaessa. Jo kuukauden iässä se on enää 16 tuntia ja puolivuotiaana 13-14 tuntia. Vauvan ensimmäisten elinkuukausien aikana uni jakautuu tasaisesti ympäri vuorokauden. Pikkuhiljaa pisimmät unijaksot alkavat sijoittua yöhön ja vauva alkaa valvoa enemmän päiväaikaan. Vauvan sisäinen kello kehittyy vähitellen 3–6 kuukauden ikään mennessä. Unen ja yöheräilyjen määrä on yksilöllistä.

Vanhempien on hyvä oppia tunnistamaan vauvansa väsymyksen merkkejä, joita ovat mm.:

  • silmien ja kasvojen hierominen

  • kitinä ja itkuherkkyys

  • haukottelu

  • suuri läheisyyden kaipuu, syliin painautuminen

  • rauhattomuus

Yöunien lisäksi päiväunet ovat lapselle tärkeitä. Päiväunet parantavat oppimista ja muistia sekä auttavat pitämään lapsen pirteänä iltaan asti. On hyvä muistaa, että lapset ovat yksilöitä ja päiväunien nukkumisessa lasten väliset erot voivat olla suuria: osalle vauvoista riittää muutaman minuutin torkut akkujen lataukseen, toiset taas tarvitsevat useamman tunnin päiväunet.

Ensi- ja turvakotien liitto ylläpitää kahta erilaista chattiä. Apua vauvan uneen -chat on yksilöchat, jossa voi keskustella kahden kesken nimettömänä vauvan uneen liittyvistä asioista Baby blues -työntekijämme kanssa. Unichat -vertaiskeskustelu on ryhmächatissä, jossa saa vertaistukea ja arjen selviytymisvinkkejä samaa kokeneilta pienten lasten (yli 6kk vauvojen) vanhemmilta.

Osallistuminen chatteihin on helppoa! Sinun ei tarvitse rekisteröityä,
ainoastaan keksiä itsellesi nimimerkki. Chatit löytyvät www.vauvaitkee.fi -sivustolta.


Syksyn 2018 aikataulut:

Apua vauvan uneen -yksilöchat
maanantaisin klo 9-10.30

  • 24.9.

  • 1.10.

  • 8.10.

  • 15.10.

  • 22.10.

  • 29.10.

  • 5.11.

  • 12.11.

  • 19.11.

  • 26.11.

  • 3.12.

  • 10.12.

Unichat -vertaiskeskustelu
joka toinen torstai seuraavasti:

  • 27.9. klo 9-10.30

  • 11.10. klo 9-10.30

  • 25.10. klo 9-10.30

  • 8.11. klo 9-10.30

  • 22.11. klo 13-14.30

  • 13.12. klo 13-14.30


Muista: Uni koskettaa kaikkia! Et siis ole yksin asian kanssa!

Kirjoittaja: Taru-Tuulia Marsalo asiantuntija (vaativa vauvatyö)
äiti ja KM

Ensi- ja turvakotien liitto ry

lataus.png

Tämä on blogin perheiden auttamisen ammattilaisen kirjoitus. Blogissa on useita, erilaisia perheiden auttamisen ammattilaisia vakiokirjoittajina.

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter