Matalan kynnyksen vertaistukea – Leijonaluuri

Luuri.png

Leijonaemot ry on tarjonnut vertaistukea erityislasten vanhemmille vuodesta 2005. Toiminta sai alkunsa netin keskustelupalstoilta ja hyvin pian alettiin järjestää vertaistukitapaamisia. Yhdistys sai ensimmäisen projektirahoituksensa 2008, joka mahdollisti valtakunnallisen vertaistukiverkoston luomisen ja vertaistukiryhmien perustamisen erityislasten vanhemmille.

Monelle on kuitenkin iso kynnys lähteä vertaistukiryhmän toimintaan mukaan. Ajatuksena saattaa olla, että enhän minä tunne sieltä ketään. Onkohan kenelläkään yhtä rankkaa kuin minulla? Mitä jos vertaistuki ei olekaan minua varten? Juuri tätä varten kehitettiin Leijonaluuri – matalan kynnyksen vertaistukea, jonka voi tavoittaa puhelinsoitolla. Moni soittaja rohkaistuu puhelun jälkeen menemään sitten vertaisryhmiin mukaan, kun on saanut hyvän kokemuksen vertaistuesta.

Aika usein soittajan tilanne on sellainen, että hän kaipaa kuuntelevaa korvaa.
Voi olla, että hän ei ole koskaan aiemmin kertonut
kenellekään ulkopuoliselle, miltä hänestä tuntuu.

Monesti on niin, että ei ole edes itse ehtinyt ajatella asiaa ja kun saa tuntemuksen, että toinen kuuntelee ja toimii vertaisena, pystyy sanoittamaan ja ajattelemaan omaa tilannettaan. Kysyin vertaisvastaajalta hänen kokemuksiaan vapaaehtoisena toimimisesta.

”Ensimmäisen puhelun kohdalla minua jännitti, että mitä jos en osaakaan vastata, jos minulta kysytään jotain tai mitä jos soittaja ei koekaan saavansa sellaista apua/tukea kuin mitä odotti saavansa. Puhelu sujui kuitenkin hyvin ja luottamus kasvoi, että osaan varmasti auttaa soittajia ja tukea heitä. Olen kokenut, että olen voinut olla avuksi ja saanut käyttää myös omaa ammattitaitoani sairaanhoitajana ja vertaisena auttaakseni soittajaa. Koen, että kuunteleminen on tärkein asia mitä pystyn vertaisvastaajana antamaan. Kun on itse kahlannut syvissä vesissä ja selvinnyt järjissään ja hengissä omista vaikeuksista, on mukavaa kun voi olla avuksi toiselle vertaiselle, ja antaa takaisin tukea, jota itse on hädän hetkellä saanut.”

Leijonaluuriin soittaneet ovat antaneet puheluista erittäin hyvää palautetta. Eräskin soittaja kertoi, että on kyseisen asian vuoksi soittanut 27 eri viranomaistahoon ja yrittänyt saada apua itselleen asian suhteen, ja vasta Leijonaluuriin soittaminen toi hänelle sellaisen tunteen, että on tullut kuulluksi. Itse jäin miettimään mitä tein puhelun aikana, että soittajalle tuli kuulluksi tulemisen tunne. En keksinyt mitään muuta kuin sen, että kuuntelin ja annoin aikaa. Lisäksi puhelun loppu puolella pyysin soittajaa, että ilmoittaisi minulle miten asia järjestyi, että olisi kiva kuulla.

Leijonaluuri on palvellut erityislasten vanhempia vuodesta 2011, jolloin yhdistys sai rahoituksen Soittamalla tukea -hankkeeseen. Leijonaemot ry:n toimintaa toteutetaan Veikkauksen varoilla.

www.leijonamot.fi

Janet Grundström
toiminnanjohtaja

Leijonaemot ry

auttamisen+ammattilainen+vakiokirjoittaja.png

Tämä on blogin perheiden auttamisen ammattilaisen kirjoitus. Blogissa on useita, erilaisia perheiden auttamisen ammattilaisia vakiokirjoittajina.

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter