Äiti, saathan tarpeeksi rautaa?

Kaupallinen yhteistyö Ramavit.

Oletko koskaan miettinyt, että väsymys ja uupumus voivat johtua myös liian vähäisestä raudan saannista? Samat oireet kun ovat enemmän tai vähemmän meidän ruuhkavuosivanhempien arkea, niin aina ei välttämättä erota mikä johtuu mistäkin. Näin kävi aikoinaan ainakin minulle.

Molempien raskauksieni aikana rauta-arvojani seurattiin normaalisti. Kaikki oli aina kunnossa, joten enää myöhemmin kiinnittänyt niihin sen enempää huomiota. Lisäksi en suoraan sanottuna enää edes muistanut, kun vauva ja ruuhkavuodet veivät mennessään. Ajattelin, että ajoittain apea olotilani kuuluu asiaan ja ohitin oireet vain lisäämällä päivääni vahvoja kahvikuppeja. Noh, tämä ei todellakaan johtanut hyvää lopputulokseen, kun muutama kuukausi kuopuksemme syntymän jälkeen olin todella poikki. Minun olisi pitänyt mennä lääkäriin jo huomattavasti aikaisemmin ja kun vihdoin raahauduin sinne, niin sain kuulla rautavarastojeni tyhjentyneen lähes kokonaan. Kotiin lähdettiin kokemusta viisaampana ja napakka rautakuuri kainalossa. Ai, näistäkin arvoista tulee pitää huolta, muistan ajatelleeni.  

Rauta-asiat kunnossa?

Tästä viisastuneena pidän nykyään raudan saannistani huolta. Liikunta ja kuukautiset kuluttavat rautaa, joten naiselle rautatasapainon varmistaminen on tärkeää. Monipuolinen ruokavalio auttaa asiaan, mutta koska en jaksa nipottaa siitä, en erityisesti pidä maksasta ja kun lihaakin tulee nykyään syötyä entistä vähemmän, niin syön rautaa ajoittain kuurimaisina annoksina.

Nestemäinen Ramavit Mikstuura sopii hyvin rautatason ylläpitoon, ja sisältää 18 mg rautaa ja 80 mg C-vitamiinia. Naisten tulisi saada noin 15 mg rautaa vuorokaudessa – sekä ravinnosta että rautalisistä. Juotavan tuotteen maku on kirsikka ja se yllättää positiivisesti. Jälkimakua ei mielestäni ole. Mikstuura sisältää myös tärkeimmät B-ryhmän vitamiinit sekä rautaglukonaattia, joka on hyvin imeytyvä rautayhdiste. Vaihtoehtona juotavalle rautavalmisteelle on kapselimainen ja hieman vahvempi Ramavit Rauta. Molemmissa valmisteissa on kätevää, että samassa tulee myös C-vitamiinia. Tämä auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä osallistuu raudan imeytymiseen muuttamalla sitä paremmin imeytyvään muotoon. Monta kärpästä yhdellä iskulla, toimii minulle!

Niin, miten on muuten sinun rauta-arvojesi kanssa? Milloin ne on viimeksi tarkastettu? Jokainen meistä on yksilö ja oman kehon arvot tulee ajoittain tarkastaa lääkärin kanssa, mutta voisitko näin kevään kunniaksi käydä vaikkapa pienellä tarkastuksella?

Lähde: www.ramavit.fi 

Hanna

Tukeavanhemmille.fi -sivuston perustaja, päätoimittaja, bloggari sekä äiti, vaimo ja Väsynyt äiti – apua uupumukseen ja unettomuuteen kirjan kirjoittaja.

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter