Rytmien avulla sujuvampia öitä

Nukkuva vauva on ihana näky - välillä on hiivittävä katsomaan ja kuuntelemaan pientä. Nähtävää on paljon, pienen vauvan unesta suurin osa on aktiiviunta: vauva voi ilmehtiä, huitoa käsillään ja äännähdellä.

Vauva tarvitsee unta kasvaakseen ja kehittyäkseen. Unen aikana elimistö ja aivot virkistyvät ja latautuvat. Uni tekee mahdolliseksi uuden oppimisen ja opittujen asioiden muistiin painumisen. Unien näkeminen taas on tärkeää lapsen tunne-elämän tasapainoiselle kehitykselle. Nukkuessaan vauva käsittelee päivän tapahtumia, tunteitaan, vaikeita asioita ja pelkojaan.

Hyvä uni edistää luovuutta ja vaikuttaa keskittymiskykyyn sekä mielialaan. Hyvin nukkunut lapsi on pirteä, jaksaa leikkiä ja seurustella. Hyvin nukkuneen lapsen havaintokyky on parempi kuin väsyneen. Nukkuminen vahvistaa vastustuskykyä ja toipumista sairauksista.

Jokainen vauva on oma persoonansa, joten kaikki vauvat myös nukkuvat eri lailla. Hyvin nukkuminen tarkoittaa eri asioita eri perheissä. Ei siis ole yhtä oikeaa tapaa nukkua eikä yleispäteviä neuvoja vauvan ja lapsen parempaan uneen. Mutta jos tuntuu, etteivät yöt vauvan kanssa suju, voi miettiä jotain nukkumiseen liittyviä asioita:

  • Vauvalla ei heti ensimmäisinä kuukausina ole vuorokausirytmiä, mutta omalla toiminnallasi voit helpottaa rytmin kehittymistä. Tee selvä ero aamun, päivän, illan ja yön välille, näin vauvankin on helpompi löytää säännöllisyyttä elämään. Hyvän unen perusta on selkeä ero päivän ja yön välillä.
  • Koeta tehdä yölliset syötöt ja vaipanvaihdot mahdollisimman eleettömästi, jotta vauvasi ei virkisty liikaa. Viimeiseen syöttöön ennen unia on hyvä satsata. Muistathan, että kokonainen yö pienellä vauvalla käsittää vain 3-4 tuntia. Alle yksivuotiaalla se tarkoittaa 5 tuntia yhtäjaksoista unta ja pari vuotiaalla jo 7 tuntia.
  • Levottoman päivän jälkeen vauvasi saattaa nukahtaa huonommin. Päivän tapahtumat voivat vaikuttaa myös unen laatuun. Jos näin on, yritä rauhoittaa päivän kulkua ja rajoittaa liikoja virikkeitä.
  • Nukkumaan vauva ja lapsi on hyvä laittaa ennen kuin hän on yliväsynyt. Ei kannata odottaa silmien hierontaan asti, jolloin väsykiukku on todennäköistä. Rauhoita iltahetki luoden toistuvat iltarutiinit (iltapala, hampaan pesu ja yöpuvun vaihto) ja varaa yhteinen rauhoittumishetki (iltasatu, -laulu, -loru tai rauhallista jutustelua) sängyssä. Näin illasta tulee lapselle lempeämpi. Lapsi aistii vanhemman kiireen ja stressin.
  • Yöheräilyiden määrä saattaa hetkellisesti lisääntyä vauvan uusien taitojen, hampaiden puhkeamisen tai sairastelun myötä. Yöunille rauhoittuminen on vauvalle vaikeampaa, kun on uusia taitoja opeteltavana.
  • Johdonmukaisuus on tärkeää. Jos toimit epäjohdonmukaisesti, lapsi ei saa kiinni siitä mitä haluat.

Taru-Tuulia Marsalo

Vaativan vauvatyön suunnittelija, pienen pojan äiti ja KM
Ensi- ja turvakotien liitto


Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä on Baby blues - toimintaa, joka on maksutonta ja kaikille vauvaperheille avointa tukea. Toiminnan tarkoituksena on tukea vanhempien jaksamista ja masennuksesta toipumista sekä vauvan univalverytmin löytymistä. Myös Unichat auttaa vauvan uniasioissa. Kevään chat-ajat voit kurkata täältä.


Tämä kirjoitus on blogin vieraskynäkirjoitus. Kynään tarttuu perheiden eri alojen auttamisen ammattialaisia. Joskus kirjoittajana on lääkäri, joskus psykologi ja joskus joku ihan tavallinen isovanhempi tai äiti. Joskus joku tarina vaan halutaan kertoa.

Blogi muualla somessa: FacebookInstagramTwitter