Anna itsellesi ja lapsellesi aikaa myös olla tekemättä mitään

frost-2721870_1280.jpg

Erityisherkkä ihminen on kovilla vaativan arjen keskellä, siksi rauhoittuminen on hyvä tehdä ajatuksen kanssa. Pelkkä riittävä uni ei aina riitä. Monelle herkälle on apua pehmeistä ja rauhoittavista ohjatuista rentoutusharjoituksista ja joogasta. Kävely luonnossa toimii mainiosti todennäköisesti kaikille. 

Pysähtyminen, itsen kuuntelu ja keskittyminen omaan kiinnostavaan asiaan on tarpeen myös lapselle. Usein hetken voi luoda yhdessä vanhemman kanssa. Esimerkiksi yhdessä lukeminen tai äänikirjan kuunteleminen voi antaa mahdollisuuden yhteiseen palauttavaan hetkeen arjen keskellä.

Myötätuntoinen päivän tapahtumista keskustelu ja ihan tavallinen hengailu perheen kesken auttavat ylivirittynyttä jaksamaan arjessa. Jos erityisherkkä kaipaa omaa aikaa ja tilaa, on siitäkin hyvä puhua avoimesti, kaikilla on oikeus palautua tavallaan. Toisten kanssa pärjää paremmin, kun itse voi hyvin.

Tärkein asia on muistaa, ettei buukkaisi kalenteria perheelle eikä lapselle liian täyteen. Tämä voi olla vaikeaa varsinkin, jos olet herkästi innostuva elämyshakuinen ihminen. Muista, että jokainen hieman rennompi päivä auttaa sinua selviytymään myös tulevasta päivästä paremmin.

Lue myös muut Marikan eritysherkkyyttä käsittelevät jutut: "Kaikki ei ole sitä, miltä tuntuu." ja "Erityisherkkyys on haaste ja rikkaus"

Marika Rosenborg

Kirjoittaja on kouluttaja, toimittaja ja bloggaaja (Suhteellista ja suhteetonta -blogi) Marika Rosenborg, joka on HSP Suomen Erityisherkät ry:n asiantuntijapaneelin jäsen.

Lue lisää erityisherkkyydestä HSP Suomen erityisherkät ry

auttamisen+ammattilainen+vakiokirjoittaja.png
Tämä on blogin perheiden auttamisen ammattilaisen kirjoitus. Blogissa on useita, erilaisia perheiden auttamisen ammattilaisia vakiokirjoittajina.